Lesson #1 – co to jest znak towarowy

Znaki towarowe są wszędzie wokół nas, na każdym kroku. W łazience, kuchni, gdy się ubieramy, jedziemy do pracy, jemy lunch, wracamy do domu, oglądamy Netflixa i idziemy spać. No absolutnie wszędzie. Nigdy nie zdawałam sobie z tego sprawy, dopóki nie zaczęłam się interesować tą dziedziną. Teraz mam już trochę małą obsesję, bo zdarza się, gdy widzę jakieś logo, oznaczenie, to sprawdzam czy właściciel je zarejestrował. Ot, takie tam zboczenie zawodowe.

Poznaj wartość swojego znaku towarowego

Znak dla Twojej firmy to jest ZŁOTO. On reprezentuje wszystko, co chcesz innym na zewnątrz przekazać o swoim biznesie. Wraz z jego rozwojem, znak będzie coraz bardziej znany, zyska na wartości i zacznie kojarzyć się społeczeństwu z określonymi produktami czy usługami oraz ich jakością. No bo jakiej firmie się nie marzy żeby jej logo było tak rozpoznawane jak Chanel? Albo L’Oreal?

Czym jest znak towarowy?

Ustawowe definicje znaku towarowego mamy generalnie dwie. Jedna pochodzi z przepisów europejskich, druga z naszej polskiej ustawy – Prawo własności przemysłowe.

Od marca 2019 roku obowiązuje w Polsce kalka definicji, która jest w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1001 z 14 czerwca 2017 r. w sprawie znaku towarowego Unii Europejskiej:

Artykuł 4
Oznaczenia, z których może składać się unijny znak towarowy

Unijny znak towarowy może składać się z jakichkolwiek oznaczeń, w szczególności z wyrazów, łącznie z nazwiskami, lub rysunków, liter, cyfr, kolorów, kształtu towarów lub ich opakowań lub dźwięków, pod warunkiem że oznaczenia takie umożliwiają:

a) odróżnianie towarów lub usług jednego przedsiębiorstwa od towarów lub usług innych przedsiębiorstw; oraz

b) przedstawienie ich w rejestrze unijnych znaków towarowych (zwanym dalej „rejestrem”) w sposób pozwalający właściwym organom i odbiorcom na ustalenie jednoznacznego i dokładnego przedmiotu ochrony udzielonej właścicielowi tego znaku towarowego.

W polskiej ustawie definicja brzmi dokładnie tak:

[art. 120] Znakiem towarowym może być każde oznaczenie umożliwiające odróżnienie towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa oraz możliwe do przedstawienia w rejestrze znaków towarowych w sposób pozwalający na ustalenie jednoznacznego i dokładnego przedmiotu udzielonej ochrony.

Czyli jak widzisz, nie ma różnicy pomiędzy tymi przepisami. Celem dostosowania naszych regulacji do europejskich było ujednolicenie kwestii rodzajów znaków towarowych, tak aby u nas również była możliwość rejestracji znaków niekonwencjonalnych. [później link do artykułu]

Wcześniej w polskich przepisach był wymóg przedstawienia znaku w sposób graficzny, co przysparzało problemów przy rejestracji np. znaków smakowych.

Cechy dobrego znaku towarowego

Rozbijmy to sobie na części:

  1. Oznaczenie – logo, nazwa, rysunek, obrazek, wszystko to, czym będziemy brandować nasze towary, usługi, metki, sklep internetowy, faktury (!);
  2. Umożliwia odróżnienie towarów i usług przedsiębiorstw obecnych na rynku – to jest najważniejsza kwestia. Wyobrażasz sobie żeby Twoja konkurencja posługiwała się takim samym, bądź podobnym logo do Twojego? No właśnie. Znak musi być tak zaprojektowany, tak innowacyjny, żeby nie było możliwości ewentualnej pomyłki konsumenta co do producenta danego towaru czy usługi. Przecież nie chcesz żeby klient przyszedł do Ciebie, bo masz podobny znak do swojego konkurenta i myślał, że kupuje jego produkty? Chociaż z drugiej strony… możesz sobie pomyśleć, że to dobrze, że przyszedł do Ciebie, po to przecież Ty na tym zarobisz. No właśnie nie. Chyba zależy Ci na wiarygodności i budowaniu swojego brandu w uczciwy sposób? Jeśli nie i wolisz szybki i niekoniecznie fair zarobek, zamknij lepiej tą stronę, nie dogadamy się.
  3. Możliwe do przedstawienia w rejestrze – istnieje w Internecie kilka bezpłatnie dostępnych baz, w których możecie sprawdzić czy oznaczenie, które sobie wymyśliliście po pierwsze da się przedstawić w rejestrze, a po drugie sprawdzić czy już ktoś się już może nim lub podobnym posługuje. Pamiętaj, że znak musi być w takiej formie, żeby dało się go przedstawić w rejestrze, tak aby nie było wątpliwości na co konkretnie chcemy żeby została udzielona ochrona.

To, co znajduje się powyżej, to tylko podstawowe przesłanki żebyśmy mogli uznać, że dane oznaczenie jest znakiem.

Jeżeli zdecydujesz się na rejestrację swojego logo, czy nazwy, musisz wziąć pod uwagę tzn. bezwzględne przeszkody rejestracji znaku towarowego. Spokojnie, będzie o nich w najbliższym czasie 😊

Funkcje znaków towarowych

Główną funkcją znaku towarowego jest odróżnianie towarów i usług pod względem ich pochodzenia od konkretnego przedsiębiorcy. Musi on odnosić się bezpośrednio do określonego towaru, czy usługi i wskazywać skąd on/ona jest. (vide: Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 17 listopada 2016 r. sygn. akt II GSK 872/15)

Znaki mają wywoływać skojarzenia pomiędzy konkretnym towarem czy usługą, a przedsiębiorcą, który je oferuje. Dzięki nim nasz Klient przyjdzie do nas, a nie do konkurencji 😊

Znak musi również wyróżniać nasze towary i usługi na rynku. Stanowi on element komunikacji klient-marka. Pamiętaj przy projektowaniu znaku, czy wymyślaniu nazwy, że najlepiej by było, gdyby miał on takie cechy, dzięki którym jak najlepiej zapadnie w pamięć konsumentom i będą oni w stanie powiązać go z Twoimi produktami i jakością jaką zapewniasz.  

Czy istnieje perfekcyjny znak towarowy?

Mówi się, że w modzie było już wszystko. Czy to też dotyczy znaków towarowych? Myślę, że nie. W końcu mamy do czynienia z branżą kreatywną 😊 Z pewnością marki jeszcze nas czymś zaskoczą nie raz, nawet w kwestii pomysłów na rejestrację znaków towarowych.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Klaudia Wierzbicka

Klaudia Wierzbicka

Nazywam się Klaudia Wierzbicka i jestem aplikantem rzecznikowskim oraz business managerem Instytutu Prawa Mody. W swojej pracy zajmuję się głównie zagadnieniami związanymi z prawem własności przemysłowej.

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Scroll to Top